Konkurencja w Social Media

     Czy myśleliście, dlaczego media społecznościowe (social media) mają tak ogromne znaczenie w tworzeniu konkurencyjności oraz w świecie biznesu? Niektórzy z Was pewnie tak, ale jest grupa ludzi, którzy korzystają z nich bezrefleksyjnie. Poruszają się oni po Facebooku, Instagramie, Youtubie, LinkedIn, Google+, Twitterze czy Snapchacie nieudolnie, zamykając sobie tym samym drogę do dobrej reklamy i pozyskania szerszego grona klientów. Nie zdają sobie sprawy, jak potężne narzędzia sprzedaży stanowią wymienione serwisy. Dzieje się tak, ponieważ nie potrafią korzystać odpowiednio z narzędzi social media, a jedynie naśladują działania innych. W tym obszarze trzeba być bardzo oryginalnym i pomysłowym, by móc zaistnieć i wybić się ponad konkurencję. Aby to osiągnąć, potrzebna jest odpowiednia wiedza, na bazie której stworzymy własny plan działania. W obecnych czasach social media w e-commerce są niezbędne. Przedstawmy powyższą tezę na przykładzie facebooka.

     Kolejne wyniki badań, które pragniemy zaprezentować, jasno prezentują dzisiejsze trendy promocji internetowej. Postanowiono sprawdzić, jak dużo czasu przeciętny użytkownik poświęca przeglądaniu mediów społecznościowych. Badacze przyjęli, że przeciętna długość życia wnosi 79 lat. Od tego wyniku odjęto okres dziecięcy do 13 roku życia. Okazało się, że przez pozostałe 66 lat przeciętny użytkownik poświęca 5 lat życia na przeglądanie social mediów. Największą ilość czasu internauci spędzają na oglądaniu materiałów wideo na YouTube, dokładnie 40 minut każdego dnia. Na drugim miejscu uplasował się Facebook, zabierający średnio 35 minut. Kolejne pozycje zajęły aplikacje mobilne Snapchat i Instagram. Pierwszemu z nich użytkownicy poświęcają około 25 min, natomiast przeglądaniu fotografii na Instagramie średnio poświęcają 15 minut. W zestawieniu obejmującym ilość czasu, który ludzie poświęcają na codzienne czynności media społecznościowe, ustępują już tylko oglądaniu telewizji. Eksperci przewidują, że w najbliższych latach social media będą przewodziły stawce.

Facebook:

     W świecie social mediów bezsprzecznym liderem jest Facebook. Serwis założony w 2005 roku przez Marka Zuckenberga skupia obecnie blisko 1,5 miliarda użytkowników. Według najnowszych danych miesięcznie Facebook jest odwiedzany przez 1,8 miliarda osób. Wyniki te robią olbrzymie wrażenie, obrazując skale sukcesu Facebooka. We współczesnym świecie popularnym kolokwializmem jest: „jeśli nie ma Cię na Facebooku to prawdopodobnie nie istniejesz”. Analogiczne określenie można zastosować również w przypadku firmy. Firmowy profil musi być jednak prowadzony w odpowiedzialny sposób. Niejednokrotnie to właśnie Facebook jest pierwszą wizytówką marki, na którą trafia klient. Odbiorcy coraz częściej wykorzystują również portal jako miejsce czerpania informacji lub punkt obsługi klienta oczekując rozwiązania ich problemów niemal natychmiastowo. Firmowy fanpage prowadzony ze skuteczną strategią pozwoli zbudować wokół firmy zaangażowaną społeczność, co przełoży się na sukces marketingowy firmy.

Youtube:

     Na drugim miejscu w rankingu wskazującym aktywność użytkowników w zakresie social media w Polsce plasuje się YouTube. Amerykański serwis założony w 2005 roku zgromadził ponad miliard użytkowników na świecie. Jak wskazują badania, w Polsce 78% internautów ogląda materiały wideo na YouTube przynajmniej raz w tygodniu. W promocji marki, serwis ten jest wykorzystywany na wiele sposobów. Jedną z form promowania na portalu są płatne kampanie reklamowe. Do podejmowania działań poprzez to narzędzie niezbędny jest krótki spot promocyjny. Zostanie on wyświetlony użytkownikowi przed oglądnięciem przez niego docelowego filmu. W działaniu tym niezwykle istotny jest dobór odpowiedniego kanału, na którym spot będzie wyświetlany. Kolejnym sposobem promowania marki na YouTube jest prowadzenie własnego firmowego kanału. W tym przypadku istotną częścią działalności jest odpowiednio dobrana treść przekazu oraz jakość wykonania materiałów. Zaletą posiadania kanału jest szeroka grupa odbiorców portalu, bez względu na płeć i demografie.

Instagram:

     Stosunkowo świeżą, a mimo to mocno zakorzenioną na rynku social mediów aplikacją jest instargam. Aplikacja, którą można określić „1 obraz to 1000 słów”. Solidnym core’m instagramu jest wrzucanie przez użytkowników terabajtów danych w formie zdjęć oraz krótkich filmików. Użytkownicy dzielą się w ten sposób chwilami z życia, zarówno tymi wyjątkowymi jak i życiowymi banałami. Program jest wyposażony w całą gamę filtrów, stosowanych w celu upiększenia zdjęcia oraz cały asortyment aplikacji do rozbudowy funkcjonalności, czyli wtyczek, co dodatkowo zwiększa możliwości softu. Prowadząc biznes, również możesz być spokojny o swoje możliwości tworzenia kampanii zintegrowanych – po narzędzia służące do selekcji i targetowania użytkowników, po rozbudowaną sekcję promowania postów oraz handlowy e-commerce.

Snapchat

     Najmłodszą aplikacją zyskującą największą popularność na świecie wśród użytkowników oraz marketingowców jest Snapchat. Jest to komunikator internetowy, za pomocą którego użytkownicy przesyłają między sobą krótkie filmiki oraz zdjęcia. Wszystkie udostępnione treści wyświetlane są przez maksymalnie 10 sekund, a następnie znikają bezpowrotnie. Wyjątkiem jest funkcja MyStory, gdzie przesłane materiały widnieją do wglądu przez 24 godziny. Pliki zostają usunięte nie tylko z profilu, ale także z serwera Snapchata. Obecnie z aplikacji korzysta 150 milionów użytkowników na świecie. Facebook doceniając zarówno błyskawiczny rozwój aplikacji, jak i jej unikalny charakter oferował jej twórcą 3 miliardy dolarów w zamian za sprzedaż praw do narzędzia. Twórcy odrzucili jednak ofertę Marka Zuckenberga. Warto dodać, że kilka miesięcy temu właściciel platformy — firma Snap. Inc, zadebiutowała na giełdzie i osiągnęła już w pierwszych dniach gigantyczny sukces.

     Poza funkcjami komunikatora, znajduje zastosowanie również jako element komunikacji marketingowej firmy. Przeszło 80% użytkowników aplikacji stanowią osoby do 25 roku życia. Warto zaznaczyć jednak, że coraz częściej korzystają z niego starsi użytkownicy, którzy starają się zrozumieć jego popularność, ciesząc się natychmiastową komunikacją i zabawnymi filtrami. Wąska grupa odbiorców stanowi swego rodzaju ograniczenie, które odpowiednio wykorzystane staje się zaletą. Dzięki ograniczonej demograficznie grupie odbiorców można precyzyjne zaplanować odpowiednie treści. Ponadto aplikacja daje możliwość tworzenia unikalnego contentu, który w innych obszarach marketingu nie znalazłby zastosowania. Używając Snapchata o wiele łatwiej uniknąć potencjalnego kryzysu, gdyż treści przetwarzane są bardzo szybko. Rozwój marketingu mobilnego oraz trend związany z pełnoekranową pionową reklamą sprawiają, że Snapchat staje się bardzo atrakcyjny dla wszystkich kreatywnych marek poszukujących kolejnej platformy, dzięki której skutecznie dotrze do odbiorców.