Soft Firmowy – Aplikacje

Krótko i rzeczowo – aplikacje mobilne tworzone dla firm dzielimy na trzy główne typy.

     Pierwszym z nich są aplikacje natywne. Ten typ aplikacji wyróżnia fakt, że napisane są w języku, na którym bazuje system operacyjny danego smartfona lub tabletu. Ich zaletami jest fakt, że są szybkie i płynne, dają większą przyjemność użytkowania oraz mają dostęp do wszystkich funkcji urządzenia. Paradoksalnie minus aplikacji natywnych wynika z tego samego, na czym zasadza się ich przewaga. Każdy system operacyjny wymaga napisania odrębnego kodu. Dlatego, aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców należy stworzyć co najmniej dwie aplikacje. Aplikacja natywna jest dobrym rozwiązaniem dla firm, które bardzo wysoko cenią jakość i skrupulatnie dbają o swój wizerunek.

     Kolejnym rodzajem aplikacji skierowanych do firm są aplikacje webowe. Określenie to stosuję się do stron internetowych, które swoim wyglądem przypominają aplikacje mobilne. Do głównych zalet aplikacji webowych należy fakt, iż są one przeznaczone dla wszystkich urządzeń bez konieczności zmiany języka programowania. Niestety ze względu na brak doprecyzowania technologii mobilnej, do której skierowana jest aplikacja, nie jest ona zbyt rozbudowana. Aplikacje webowe nie mają dostępu do funkcji urządzenia, na którym działają, a więc nie mogą w pełni wykorzystać jego technologicznych możliwości. Ograniczeniem, które wynika z tego faktu, jest na przykład brak możliwości skorzystania z aparatu a co się z tym wiąże również kamery. Aplikacja nie ma dostępu również do: mikrofonu, GPS, żyroskopu, akcelerometru czy kompasu. Wszystkie te ograniczenia powodują, że jest to najmniej zaawansowane technicznie rozwiązanie. Aplikacje webowe polecane są dla małych i średnich firm, dla których podstawowe rozwiązania technologiczne często są wystarczające.

     Aplikacje hybrydowe jak wskazuje ich nazywa są połączeniem aplikacji natywnych oraz webowych. Są podobne do aplikacji natywnych, stąd często są z nimi mylone, jednak różnią się od nich zasadniczo. Hybrydy budowane są z wykorzystaniem technologii webowych, lecz ich szata graficzna jest dostosowana dla danego oprogramowania. W tym aspekcie są mylnie utożsamiane z aplikacjami natywnymi. Poza wyglądem podobnie jak natywne, dystrybuowane są przez sklepy z aplikacjami dostępnymi na dane urządzenie mobilne. Aplikacje hybrydowe, po części napisane są w języku natywnym, a po części w webowym, stąd mają dostęp do pewnych funkcji urządzeń mobilnych, lecz często w ograniczonym zakresie. Główną różnicą między aplikacjami natywnymi, a hybrydowymi jest wydajność. Aplikacje natywne tworzone wprost pod konkretną technologie są bardziej zaawansowane. Niewątpliwym atutem hybryd jest to, że podobnie jak aplikacje webowe działają na każdym urządzeniu bez konieczności budowania nowego kodu programowania.

     Posiadanie firmowej aplikacji mobilnej niesie ze sobą szereg korzyści. Jednym z obszarów, w których aplikacje znajdują zastosowanie, jest zarządzanie zespołem. W każdym przedsiębiorstwie odpowiednio zbudowane oprogramowanie pozwoli sprawnie komunikować się z personelem. Za pośrednictwem aplikacji zespół może również raportować swoje działania. Zastosowanie aplikacji mobilnej przyniesie wymierne korzyści w koordynacji działań przedsiębiorstwa, co z kolei przełoży się na wydajność pracy. Kolejnym obszarem, w którym wykorzystywane są aplikacje mobilne, jest stała łączność z konsumentami. Klienci korzystający z aplikacji mogą przy pomocy urządzenia mobilnego błyskawicznie zapoznać się z informacją o produkcie oraz dokonać zamówienia. Aplikacje mobilne pozwalają na efektywniejsze funkcjonowanie firmy.